W zeszłą niedzielę w Centrum Prasowym Foksal dyskutowano nad problemem komunikacji między pacjentem i personelem medycznym. Konferencja dotyczyła również tego, w jaki sposób przekłada się to na jakość opieki zdrowotnej.
Największą uwagę zwrócono na:
- podstawowe prawo pacjenta do informacji (art. 9. ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta),
- polepszenie komunikacji między lekarzem a pacjentem,
- rzetelność otrzymywanych przez pacjenta informacji.
Z prawnego punktu widzenia podkreślano, że dla pacjentów kluczową rolę odgrywa ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. To właśnie ta ustawa wiele zmieniła w podejściu do pacjenta i w określeniu jego uprawnień w służbie zdrowia.
Niestety zauważono również, że często przepisy ustawy stosowane są w sposób formalistyczny. Tworzona jest wtedy bardzo obszerna dokumentacja medyczna, obszerne formularze zgody na zabiegi. Jednocześnie wciąż brakuje podstaw — komunikacji i rzeczywistego zrozumienia tego procesu.
Zachęcamy Państwa do kontaktu z Fundacją Pomocy Ofiarom Błędów Medycznych.
Naszą Fundację tworzą doświadczeni prawnicy, którzy od lat specjalizują się w ochronie praw pacjentów i ich rodzin.
Priorytetem fundacji są działania na rzecz zmian w polskim systemie ochrony zdrowia, tak by stał się on przyjazny pacjentom i sprzyjał tworzeniu atmosfery wzajemnego zaufania. Dlatego organizujemy konferencje, edukujemy, uświadamiamy, a przede wszystkim dążymy do tego, by polskie prawo i orzecznictwo polskich sądów miało na uwadze interes pacjentów i ich rodzin.