Czarny PR i negatywne komentarze jako czyn nieuczciwej konkurencji
Niezgodne z prawdą negatywne komentarze i fałszywe negatywne opinie w internecie to prawdziwa plaga. Jest to klasyczny „czarny PR” w nowej, wirtualnej odsłonie. Nierzadko są to celowe działania konkurencji. Ich celem jest zniechęcenie klientów do zrobienia zakupów w danym sklepie albo skłonić ich do wyboru innego usługodawcy.
Narzędzia do walki z tymi działaniami daje jednak ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Czarny PR, czyli hejt i kłamliwe opinie w internecie
Nieprawdziwe komentarze i opinie mogą naruszać renomę firmy, a tym samym jej dobra osobiste, o czym pisaliśmy w odrębnym artykule.
Dochodzenie roszczeń z tytułu naruszenia dóbr osobistych nie wyklucza jednak skorzystania także z innych narzędzi, jakie daje m.in. ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (u.z.n.k.).
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji umożliwia zarówno skierowanie pozwu cywilnego, jak i wniosku o ukaranie.
Rozpowszechnianie nieprawdziwych i szkodzących przedsiębiorcy lub przedsiębiorstwu informacji może zostać uznane za wykroczenie.
Sprawcy czynu nieuczciwej konkurencji, który zostanie uznany przez sąd za wykroczenie, grozi areszt od 5 do 30 dni lub grzywna do 5000 zł. W przypadku kilku postępować i kilku czynów kara może być jednak adekwatnie wyższa.
Rozpowszechnianie przez przedsiębiorcę nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości — delikt z art. 14 u.z.n.k.
Ustawa definiuje „czyn nieuczciwej konkurencji” jako „rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody”.
Nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje będą traktowane jako nieuczciwa konkurencja w sytuacji, gdy dotyczą m.in.:
osób kierujących przedsiębiorstwem (np. zarządu, prezesa),
wytwarzanych towarów lub świadczonych usług,
stosowanych cen, czy
sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorstwa.
Jest to jednak katalog otwarty i o tym, czy dany czyn zostanie uznany za delikt, ostatecznie zadecyduje sąd.
Warto mieć na uwadze, że sprawcą czynu z art. 14 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może być tylko przedsiębiorca.
Co ważne, może to być jednakowo przedsiębiorca, który chce wyrządzić szkodę drugiemu przedsiębiorcy, np. zamieszczając wprowadzające w błąd nieprawdziwe opinie w internecie, ale także przedsiębiorca, który rozpowszechnia nieprawdziwe wiadomości o własnej firmie.
Stąd deliktem z art. 14 ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji będzie także m.in. posługiwanie się:
nieprzysługującymi lub nieścisłymi tytułami, stopniami albo
innymi informacjami o kwalifikacjach pracowników,
nieprawdziwymi atestami,
nierzetelnymi wynikami badań,
nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.
Delikt ten można popełnić, zamieszczając w internecie fałszywe negatywne komentarze albo niezgodne z prawdą opinie w internecie.
Jest to klasyczny tzw. czarny PR, a więc działania mające na celu zaszkodzenie przedsiębiorcy.
Może to być działanie na szkodę innego przedsiębiorcy poprzez oczernianie go (negatywne komentarze, niezgodne z prawdą opinie w internecie), jak również poprzez podawanie niezgodnych z prawdą informacji o naszym przedsiębiorstwie w celu odebrania klientów (zaszkodzenia) innej firmie.
Czyn nieuczciwej konkurencji: jaka kara za wprowadzające w błąd informacje?
Czyn określony w art. 14 u.z.n.k., czyli rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomościo swoim, lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody jest deliktem cywilnym.
Oznacza to, że sprawca nie podlega kodeksowi karnemu ani kodeksowi wykroczeń, a poszkodowany może dochodzić swoich roszczeń na drodze procesu cywilnego.
Poszkodowany przedsiębiorca może na podstawie art. 14 ustawy ozwalczaniu nieuczciwej konkurencji żądać:
zaniechania niedozwolonych działań,
usunięcia skutków niedozwolonych działań,
złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia,
naprawienia wyrządzonej szkody (np. poprzez odszkodowanie pieniężne),
wydania bezpodstawnych korzyści,
zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny.
Rozpowszechnianie fałszywych informacji o przedsiębiorstwie, żeby zaszkodzić przedsiębiorcy — wykroczenie z art. 26 ust. 1 u.z.n.k.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przewiduje w art. 26 ust. 1, że:
Kto rozpowszechnia nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o przedsiębiorstwie, w szczególności o osobach kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarach, świadczonych usługach lub stosowanych cenach albo o sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorstwa, w celu szkodzenia przedsiębiorcy, podlega karze aresztu albo grzywny.
Warto zauważyć, że w przypadku tego czynu nieuczciwej konkurencji sprawcą może być każdy — nie tylko przedsiębiorca, jak w przypadku deliktu z art. 14 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Czyn z art. 26 ust. 1 u.z.n.k. jest wykroczeniem. Oznacza to, że w tym przypadku kierując sprawę do sądu, musimy złożyć wniosek o ukaranie. Przed sądem toczyć będzie się postępowanie wykroczeniowe (postępowanie w sprawie o wykroczenie).
Sprawca, czyli osoba rozpowszechniająca nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o przedsiębiorstwie w celu szkodzenia przedsiębiorcy musi liczyć się z tym, że za swój czyn zostanie ukarany:
• aresztem – od 5 dni do 30 dni, lub
• grzywną do 5000 zł.
Rozpowszechnianie fałszywych informacji o przedsiębiorstwie dla korzyści majątkowej lub osobistej — wykroczenie z art. 26 ust. 2 u.z.n.k.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji odrębnie traktuje podobne wykroczenie, określone w art. 26 ust. 2 u.z.n.k.
Jego celem jest jednak nie „szkodzenie innemu przedsiębiorcy”, ale przysporzenie korzyści majątkowej lub korzyści osobistej.
W obu przypadkach korzyść może być dla sprawcy, jego przedsiębiorstwa lub osoby trzeciej.
Zagrożenie karą jest takie samo jak w przypadku działania na szkodę innego przedsiębiorcy.
Każde aresztu od 5 do 30 dni oraz grzywnie do 5000 zł, podlega ten, kto:
w celu przysporzenia korzyści majątkowej lub osobistej sobie, swojemu przedsiębiorstwu lub osobom trzecim, rozpowszechnia nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o swoim przedsiębiorstwie, lub przedsiębiorcy.
Ustawa przewiduje, że wykroczenie to obejmuje w szczególności nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o:
osobach kierujących przedsiębiorstwem,
wytwarzanych towarach,
świadczonych usługach lub
stosowanych cenach albo
o sytuacji gospodarczej lub
o sytuacji prawnej przedsiębiorcy lub przedsiębiorstwa.
W tym przypadku wykroczenie może być popełnione przeciwko innemu przedsiębiorcy albo przeciwko przedsiębiorstwu sprawcy.
Co, jeżeli działania sprawcy naruszają kilka przepisów prawa?
W sytuacji, gdy dany czyn wyczerpuje znamiona kilku naruszeń prawa, mówimy o kumulacji.
Stosowanie czarnego PR, wystawianie przedsiębiorcy negatywnych opinii, czy tworzenie negatywnych komentarzy na temat firmy, jej działania, czy towarów — jeżeli są niezgodne z prawdą — może wyczerpywać zarówno przesłanki wykroczenia z u.z.n.k., deliktu cywilnego, jak i naruszenia dóbr osobistych przedsiębiorcy.
Zarówno doktryna, jak i orzecznictwo sądów są zgodne, że przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i przepisy kodeksu cywilnego należy stosować odrębnie.
Możliwe jest zatem toczenie kilku niezależnych postępowań na gruncie różnych przepisów i dochodzenie w ich ramach odrębnych roszczeń.
Przedawnienie czynów nieuczciwej konkurencji — jakie jest prawo?
Negatywne komentarze i negatywne opinie pojawiające się w internecie mają to do siebie, że łatwo jest zweryfikować, kiedy zostały wystawione.
Jednocześnie firma, w którą działania czarnego PR mają uderzyć, dowiaduje się o zajściu niemal natychmiast.
Dlatego też w większości przypadków nie ma problemu z określeniem, od jakiego dnia należy liczyć termin przedawnienia. Termin przedawnienia, to czas, jaki ofiara nieuczciwej konkurencji ma na zgłoszenie czynu i swoich roszczeń wobec sprawcy.
W przypadku deliktu z art. 14 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ofiara negatywnych komentarzy, czy czarnego PR w ogóle, ma 3 lata na wniesienie powództwa od momentu zdarzenia.
W przypadku wykroczeń z art. 26 ust. 1 i art. 26 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ofiara ma 1 rok na skierowanie wniosku o ukaranie.
Karalność wykroczenia ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynął rok, a jeżeli w tym okresie wszczęto postępowanie, karalność wykroczenia ustaje z upływem 2 lat od zakończenia tego okresu.
Ostatecznie przedawnienie wynosi zatem 3 lata od popełnienia wykroczenia, ale tylko jeżeli wszczęto postępowanie w sądzie.
Negatywne opinie w internecie i czarny PR — pomoc prawna
Łatwy i bezpośredni dostęp do treści w internecie sprawia, że bardzo łatwo popełnić czyn nieuczciwej konkurencji wobec przedsiębiorcy lub firmy.
Negatywne komentarze albo negatywne opinie można wystawić w kilka minut. Za to skutki czarnego PR dla firmy, która jest jego ofiarą, mogą być odczuwalne przez długie lata.
Dlatego, gdy tylko dostrzeżemy, że w naszą stronę kierowane są niezgodne z prawdą fałszywe komentarze lub negatywne opinie, warto od razu podjąć stosowne kroki prawne.
W Kancelarii radcy prawnego dra Tymoteusza Zycha jesteśmy odpowiednio przygotowani i doświadczeni w sprawach związanych z naruszeniami dóbr osobistych przedsiębiorców i czynami nieuczciwej konkurencji.
Jeżeli ktoś działa na szkodę twojej firmy albo zagrożona jest renoma przedsiębiorstwa — nie zwlekaj i skontaktuj się z nami!
Tymoteusz Zych
Radca prawny, doktor nauk prawnych.
Skontaktuj się z nami!
Zostaw swój telefon, a oddzwonimy do Ciebie, by udzielić pomocy Tobie lub Twoim bliskim.
Bezprawne zastosowanie przymusu wobec pacjenta Zagadnienie bezprawnego zastosowania przymusu wobec pacjenta stanowi jeden z najbardziej delikatnych obszarów prawa medycznego. W realiach praktyki klinicznej oraz instytucjonalnej coraz częściej dochodzi do sytuacji, w których interwencje wobec pacjenta budzą […]
Od czasu do czasu w mediach pojawiają się doniesienia o superbakteriach, które są odporne na znane antybiotyki oraz stanowią duże zagrożenie dla pacjentów i personelu. Należy do nich bakteria New Delhi. Czym jest bakteria New Delhi? Bakteria New Delhi […]
Błędy medyczne — statystyki Błędy medyczne to poważny problem, który może dotknąć każdego pacjenta – niezależnie od wieku czy stanu zdrowia. Statystyki pokazują, że pomyłki w diagnostyce, leczeniu czy opiece medycznej występują częściej, niż mogłoby się wydawać. Warto […]
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.