Dr Tymoteusz Zych

Czym jest niepełne leczenie kanałowe zęba?

Leczenie kanałowe (endodontyczne)

Leczenie kanałowe polega na dokładnym oczyszczeniu, zdezynfekowaniu i szczelnym wypełnieniu systemu kanałów korzeniowych. Niepełne leczenie kanałowe oznacza, że przynajmniej jeden z etapów został przeprowadzony wadliwie:

  • kanały nie zostały opracowane do właściwej długości,
  • pozostawiono martwicę lub zainfekowaną miazgę,
  • nie wykonano kontrolnego zdjęcia rentgenowskiego,
  • wypełnienie nie jest szczelne lub nie sięga wierzchołka korzenia,
  • pominięto dodatkowe kanały (np. w zębach trzonowych).

Skutki kliniczne to przewlekły stan zapalny, ból, ropień, a nawet konieczność ekstrakcji zęba czy kosztownego ponownego leczenia kanałowego lub leczenia chirurgicznego.

Dla pacjenta oznacza to nie tylko cierpienie, lecz także wymierne straty finansowe – co stanowi podstawę do roszczeń odszkodowawczych.

Dentysta bada pacjentki

Standard staranności lekarza dentysty

Należy wskazać, że lekarza są zobowiązani do przestrzegania należytej staranności — są to standardy postępowania, o których powinni pamiętać przy wykonywaniu czynności zawodowych.

Element standarduWymaganiaSkutki naruszenia
Diagnostyka RTGzdjęcie przed i po wypełnieniu kanałówbrak dowodu na prawidłowość zabiegu
Użycie koferdamuizolacja zęba od ślinyryzyko reinfekcji kanałów
Dokumentacja medycznakarty, zdjęcia, zgoda pacjentanaruszenie praw pacjenta co do pełnej i rzetelnej dokumentacji medycznej
Obowiązek informacyjnyryzyka, alternatywy, kosztnaruszenie praw pacjenta co do prawa do informacji

 

Młotek z książkami na starym drewnianym biurku

Orzecznictwo 

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z dnia 9 kwietnia 2018 r., sygn. akt I ACa 791/17

Pacjentka podała, że w trakcieleczenia kanałowego zęba, doszło do przebicia kanału zęba powódki i aplikacji podchlorynu sodu poza ten kanał.

Wskutek powyższego zaistniały dalsze powikłania wymagające długiego leczenia i rehabilitacji.

Dodała, że oprócz cierpień fizycznych doznała również uszczerbku na zdrowiu psychicznym, gdyż na skutek uszkodzenia nerwu twarzowego jej twarz uległa znacznej deformacji, co spowodowało, że obecnie izoluje się od otoczenia, ma problemy z zasypianiem oraz utraciła zaufanie do lekarzy, w szczególności do stomatologów.

Sąd Okręgowy oddalił powództwo.

Sąd Apelacyjny zmienił powyższy wyrok.

Zasądził na rzecz Powódki kwotę 50.000 zł tytułem zadośćuczynienia oraz 3.089 zł tytułem odszkodowania z tytułu wydatków poniesionych na leczenie i rehabilitację, a także zarobków utraconych w związku z niezdolnością do pracy 

Jak udowodnić błąd w leczeniu kanałowym?

Dokumentacja medyczna

Karta leczenia, zgoda, zdjęcia RTG. Należy pamiętać, iż jednym z praw pacjenta jest prawo do dokumentacji medycznej. Placówka medyczna ma obowiązek do wydania owej dokumentacji medycznej z leczenia. 

Opinia biegłego

To kluczowy dowód w procesie. Opinia taka jest wydawana już w trakcie postępowania sądowego, jeżeli sąd uzna to za konieczne do rozstrzygnięcia sprawy.

Inne dokumenty dotyczące leczenia

Wszelkie rachunki, opinie innych lekarzy, zdjęcia poglądowe. W celu wykazania kosztów, a także błędów podczas leczenia. 

Pacjentka po zabiegu wykonanym u dentysty

Zakres roszczeń pacjenta

Rodzaj roszczeniaPodstawa prawnaPrzykłady
Odszkodowanieart. 444 § 1 KCkoszty ponownego leczenia, protetyki, implantów
Zadośćuczynienie art. 445 § 1 KCból, stres, krzywda psychiczna
Rentaart. 444 § 2 KCświadczenia okresowe w przypadku np. całkowitej bądź częściowej zdolności do pracy

Terminy przedawnienia

Zazwyczaj, w przypadku błędów medycznych są to 3 lata od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie zobowiązanej do jej naprawienia (art. 442¹ KC).

W przypadku małoletniego nie może on skończyć się wcześniej niż z upływem 2 lat od uzyskania pełnoletności.

W przypadku zbrodni lub występku termin ten wynosi 20 lat od dnia popełnienia przestępstwa. W tym przypadku nie liczy się moment dowiedzenia się o szkodzie. 

Postępowanie przedsądowe i sądowe

Reklamacja do placówki medycznej

To pismo zazwyczaj jest pierwszym pismem, które mogą skierować pacjenci niezadowoleni z leczenia.

Placówka medyczna ma możliwość odniesienia się do zarzutów pacjentów i rozwiązania sporu polubownie.

Zgłoszenie szkody do ubezpieczyciela

Każda placówka medyczna ma obowiązek posiadania polisy ubezpieczeniowej.

Jest to wówczas ostatni etap przedsądowy oraz szansa dla placówki medycznej rozwiązania sporu poza udziałem sądu.

Pozew cywilny

Składany do sądu rejonowego lub okręgowego w zależności o wysokości przedmiotu sporu.

Postępowanie cywilne zazwyczaj dotyczy odszkodowania, zadośćuczynienia czy też renty w związku z błędami medycznymi.

Zawiadomienie do rzecznika odpowiedzialności zawodowej 

Postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej jest skierowane bezpośrednio do lekarza.

W takim postępowaniu lekarz może być ukarany karą upomnienia, nagany, czy też zawieszenia bądź pozbawienia prawa wykonywania zawodu.

Postępowanie karne

Postępowanie to prowadzone jest zazwyczaj w przypadkach rażącego naruszenia.

Zazwyczaj są to postępowania dotyczące ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, czy też nieumyślnego spowodowania śmierci.

Białe tło znak zapytania w minimalistycznym stylu

FAQ – najczęstsze pytania pacjentów

Czy mogę żądać zwrotu kosztów ponownego leczenia?
Tak. Jeżeli błąd stomatologiczny wymusza kolejny zabieg, koszty leczenia stanowią szkodę majątkową (art. 444 § 1 KC).

Co, jeśli dentysta nie prowadził dokumentacji?
Brak dokumentacji jest naruszeniem prawa pacjenta. Jest to bowiem obowiązek lekarza. Naruszenie to może być zgłoszone Rzecznikowi Praw Pacjenta.

Czy potrzebuję prawnika?
Procesy medyczne są specyficzne – wymagają opinii biegłych i znajomości procedury. Profesjonalny pełnomocnik zwiększa szanse na pełne odszkodowanie i ogranicza stres związany z postępowaniem.

Podsumowanie – co zrobić, gdy leczenie kanałowe było niepełne?

  1. Zabezpiecz dokumentację – wystąp o pełną dokumentację medyczną. 
  2. Skonsultuj się z innym lekarzem – uzyskaj opinię co do poprawności leczenia.
  3. Skorzystaj z pomocy wyspecjalizowanej kancelarii – to nieoceniona pomoc w negocjacjach, mediacji i w razie potrzeby w procesie sądowym.

Kancelaria Radcy Prawnego dr Tymoteusz Zych w ramach świadczonych usług pomoże w dochodzeniu Państwa praw na każdym etapie postępowania.

Zapraszamy do kontaktu pod numerem telefonu +48 726 003 505.