Niezależnie od przepisów związanych z ochroną danych osobowych, wykorzystywanie danych pacjenta powinno następować zawsze z poszanowaniem prywatności, intymności oraz godności pacjenta, w tym jego prawa do zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych.
Prawo do poszanowania intymności i godności pacjenta wynika wprost z przepisu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Weryfikacja tożsamości pacjenta powinna odbywać się w sposób nieutrudniający dostępu do uzyskania świadczenia zdrowotnego z ograniczeniem ryzyka uzyskania danych osobowych przez osobę trzecią. Możliwe jest to do zrealizowania np. poprzez:
Poproszenie o okazanie dokumentu weryfikującego tożsamość przez osobę rejestrującą;
Poproszenie o podanie danych identyfikacyjnych w przypadku odmowy okazania dokumentu weryfikującego tożsamość;
Zastosowanie kartek / formularzy, na których pacjent wpisuje wymagane dane identyfikacyjne;
Wprowadzenie możliwości bezpiecznej rejestracji i elektronicznej.
Podmiot wykonujący działalność leczniczą zobowiązany jest do potwierdzenia tożsamości osoby zgłaszającej – zarówno w zakresie uprawnień do udzielenia świadczenia, prawidłowego udzielenia świadczenia i prowadzenia dokumentacji medycznej, jak i w zakresie spełnienia wymogów RODO w stosunku do osoby, której dane dotyczą i ochrony jej praw.
W przypadku wzywania pacjentów do gabinetu lekarskiego należy dążyć do minimalizacji ryzyka ujawnienia informacji osobom postronnym, w szczególności danych o stanie zdrowia, z uwzględnieniem konkretnych uwarunkowań technicznych, organizacyjnych i lokalowych w placówce. Zastosowane rozwiązania nie mogą w żadnym zakresie zakłócać udzielania świadczeń opieki zdrowotnej ani narażać zdrowia lub życia pacjentów.
Przekazywanie informacji o stanie zdrowia przez podmiot leczniczy
Przekazywanie pacjentowi informacji ujawniających dane o stanie jego zdrowia przez personel medyczny na sali wieloosobowej, powinno być ograniczone do minimum niezbędnego do realizacji celu, w którym są przetwarzane – „minimalizacja danych” wyrażona w art. 5 ust. 1 lit. C ustawy RODO. Przekazanie informacji o pobieraniu świadomej zgody na procedury medyczne, informacja o diagnozie i sposobie leczenia powinny być przekazywane w gabinecie lekarskim, pokoju badań lub innym ustronnym miejscu, jeśli stan zdrowia pacjenta na to pozwala. Powinno być to miejsce, w którym nie przebywają inne nieuprawnione osoby, np. inni pacjenci.
Zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, lekarz podczas udzielania świadczeń zdrowotnych ma obowiązek poszanowania intymności i godności osobistej pacjenta, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Nakłada to na podmiot leczniczy obowiązek wdrożenia takich procedur organizacyjnych, zgodnie z którymi prowadzona rozmowa dotycząca stanu zdrowia pacjenta będzie prowadzona na osobności.
Zastosowanie RODO
RODO znajduje zastosowanie do każdej rozmowy z pacjentem, której przedmiotem są dane osobowe. Znajduje więc zastosowanie do rozmów pacjenta z personelem medycznym i administracją szpitala w każdym przypadku, gdy rozmowa dotyczy danych osobowych gromadzonych przez placówkę leczniczą. RODO znajdzie też zastosowanie w sytuacji, gdy dyrektor lub inna osoba z administracji szpitala w rozmowie z pacjentem ustosunkuje się do złożonej przez niego skargi w zakresie leczenia.
Lekarz na sali chorych nie powinien zwracać się po imieniu i nazwisku do pacjenta, aby zagwarantować poszanowanie godności pacjenta. Może zwracać się, używając zwrotu „Pan/Pani” wraz z dodaniem imienia. Wyjątek stanowią przypadki, gdy lekarz nie może zidentyfikować pacjenta w inny sposób, niż poprzez użycie jego nazwiska, bądź gdy jest to konieczne dla podejmowania nagłych czynności ratowania życia, bądź zdrowia.
Udostępnienie danych osobowych telefonicznie
Podmiot leczniczy może udostępniać telefonicznie informacje o fakcie hospitalizacji pacjentów i wskazanej przez rozmówcę tożsamości tylko w wyjątkowych przypadkach. Często pojawiające się w tym zakresie problemy wynikają z braku wdrożenia odpowiednich procedur postępowania w placówce i braku świadomości jej pracowników w zakresie swoich obowiązków i zasad udostępniania danych w takich sytuacjach. Niemniej nie wszystko jest możliwe do uregulowania. Dlatego bardzo ważne jest odwołanie się do kategorii zdrowego rozsądku i doświadczenia życiowego.
W przypadku kiedy odmowa udzielenia informacji o pobycie pacjenta w szpitalu może uniemożliwić realizację prawa członków rodziny bądź osób bliskich do informacji o stanie zdrowia pacjenta, podmiot powinien udzielić takiej informacji w sytuacjach nagłych (np. wypadek drogowy, klęska żywiołowa) oraz w stanach zagrożenia dla życia pacjenta. Placówka powinna jednak dostatecznie uprawdopodobnić, że rozmówca jest osobą uprawnioną do uzyskania tej informacji poprzez zadanie pytań kontrolnych, np. zapytanie o PESEL pacjenta lub adres jego miejsca zamieszkania (jeśli podmiot leczniczy dysponuje takimi informacjami).
Dodatkowo należy kierować się zasadą minimalizacji i przekazywać telefonicznie jedynie te informacje, które są niezbędne do działania w stanie wyższej konieczności. Dodatkowych informacji udziela się po ustaleniu tożsamości osoby uprawnionej (np. przedstawiciela ustawowego). Podstawa prawną może być zarówno art. 9 ust. 2 lit. h) RODO, jak również w niektórych sytuacjach art. 9 ust. 2 lit. c), czyli gdy przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej, a osoba, której dane dotyczą, jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody. W sytuacjach kryzysowych często nie ma też potrzeby udzielania szczegółowych informacji o stanie zdrowia
Dochodzenie roszczeń wskutek naruszenia ochrony danych osobowych w służbie zdrowia
Kancelaria Radcy Prawnego dr Tymoteusz Zychw ramach świadczonych usług udzieli pomocy w dochodzeniu Państwa praw związanych ze sprawą, w której nastąpiło naruszenie RODO.
Zapraszamy do kontaktu pod numerem telefonu 726 003 505.
Tymoteusz Zych
Radca prawny, doktor nauk prawnych.
Alicja Kusak
Prawnik
Skontaktuj się z nami!
Zostaw swój telefon, a oddzwonimy do Ciebie, by udzielić pomocy Tobie lub Twoim bliskim.
Błędnie wykonany bonding zębów Bonding zębów, znany także jako licówka kompozytowa, jest popularnym zabiegiem stomatologicznym. Polega on na nałożeniu na zęby specjalnej żywicy kompozytowej, w celu poprawy ich: Dlaczego pacjenci wybierają bonding? Zabieg ten […]
Nieprawidłowo wykonany lifting twarzy Lifting twarzy jest zabiegiem medycyny estetycznej, który daje szansę na ponowne ładne napięcie tkanek i młody owal twarzy. Jest to jedyny zabieg, który daje przewidywalne efekty oraz ich stabilność przez wiele lat. Najczęściej […]
Powikłania po punkcji kręgosłupa (punkcji lędźwiowej) Punkcja kręgosłupa, znana również jako nakłucie lędźwiowe, jest zabiegiem medycznym wykonywanym w celu pobrania płynu mózgowo-rdzeniowego do badań diagnostycznych. Choć procedura ta jest zwykle bezpieczna, jak każdy zabieg […]
Serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie Akceptuję
Manage consent
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.