Dr Tymoteusz Zych

Poparzenie podczas zabiegu stomatologicznego

Oparzenie to uszkodzenie skóry, a w przypadku ciężkich oparzeń także głębiej położonych tkanek lub narządów, wskutek działania ciepła, żrących substancji chemicznych, prądu elektrycznego, promieni UV, promieniowania RTG i innych czynników promiennych.

Oparzenia klasyfikowane są ze względu na rodzaj czynnika wywołującego oraz rozległość oparzenia. Mają najczęściej charakter termiczny i wywołane są przez kontakt ciała z wysoką temperaturą. W drugiej kolejności występują oparzenia o charakterze chemicznym. 

Poparzenia podczas działań stomatologicznych zdarzają się rzadko, ale gdy wystąpią, mogą powodować ból, blizny, zaburzenia funkcji jamy ustnej, a w skrajnych przypadkach długotrwałe następstwa medyczne. 

Poparzenie w gabinecie stomatologicznym może być termiczne (od gorącej wody, pary, narzędzi) lub chemiczne (od środków wybielania zębów, wypełniaczy, kwasów do wytrawiania, preparatów do dezynfekcji). 

Przyczyny poparzeń w gabinetach stomatologicznych:

Poparzenia termiczne:

  • Kontakt z gorącą wodą lub parą wodną z autoklawów;
  • Kontakt z gorącymi narzędziami;
  • Picie lub spożywanie gorących pokarmów i napojów.

Poparzenia chemiczne:

  • Podchloryn sodu i inne preparaty dezynfekcyjne;
  • Substancje wybielające;
  • Kwas fosforowy i kwas fluorowodorowy używane do wytrawiania szkliwa;
  • Systemy wiążące (kleje).

Pierwsza pomoc w gabinecie stomatologicznym

W przypadku poparzenia podczas zabiegu stomatologicznego wymagane jest natychmiastowe przerwanie zabiegu oraz wykonanie płukania długim strumieniem wody lub NaCl (jeśli jest to poparzenie chemiczne). Następnym krokiem jest zabezpieczenie rany. Należy również wówczas ocenić stopień uszkodzeń, udokumentowanie zaistniałego zdarzenia oraz skierowanie do właściwego specjalisty. Opóźnienie w interwencji zwiększa ryzyko powikłań — zrostów, blizn, zaburzeń funkcji.

Odpowiedzialność lekarza za poparzenie podczas zabiegu stomatologicznego

Z punktu widzenia prawa odpowiedzialność stomatologa lub gabinetu pojawia się wtedy, gdy do poparzenia doszło wskutek zaniedbania, braku ostrożności albo niewłaściwego użycia sprzętu czy środków. Sądy w takich sprawach często podkreślają, że dokumentacja medyczna i świadoma zgoda pacjenta są decydujące. Jeśli czegoś w dokumentacji brakuje lub jest sprzeczna — zwykle działa to na niekorzyść gabinetu.

Jeżeli zachowanie lekarza przy dokonywaniu zabiegu medycznego odbiega na niekorzyść od przyjętego, abstrakcyjnego wzorca postępowania przyjętego w tej profesji, przemawia to za jego winą w razie wyrządzenia pacjentowi szkody. Wzorzec ów jest budowany według obiektywnych kryteriów takiego poziomu fachowości, poniżej którego postępowanie danego lekarza należy ocenić negatywnie. Właściwy poziom fachowości wyznaczają kwalifikacje (specjalizacja, stopień naukowy), posiadane doświadczenie ogólne i nabyte przy wykonywaniu określonych zabiegów medycznych, charakter i zakres zaangażowania w pogłębianie wiedzy medycznej i poznawanie nowych metod leczenia.

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z dnia 9 kwietnia 2018 roku (I ACa 791/17)

W trakcie leczenia kanałowego Powódki doszło do przebicia kanału zęba powódki i aplikacji podchlorynu sodu poza ten kanał. Wskutek tego zaistniały dalsze powikłania wymagające długiego leczenia i rehabilitacji. Powódka doznała również uszczerbku na zdrowiu psychicznym, gdyż na skutek uszkodzenia nerwu twarzowego jej twarz uległa znacznej deformacji, co spowodowało, że obecnie izoluje się od otoczenia, ma problemy z zasypianiem oraz utraciła zaufanie do lekarzy, w szczególności do stomatologów.

Sąd Apelacyjny uznał, że przeprowadzone dowody nie dały podstaw do przyjęcia, że powódce udzielono dostatecznych i zrozumiałych informacji o następstwach proponowanego zabiegu. Powódce jako pacjentce nie udzielono dostatecznych i zrozumiałych wyjaśnień o mogących nastąpić powikłaniach; nie można przy tym wykluczyć, że gdyby wymagana przez prawo informacja dotarła do powódki, nie wyraziłaby ona zgody na zabieg. 

Sąd zasądził od pozwanego na rzecz powódki kwotę 53.089 zł tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

Podsumowanie

Poparzenie podczas zabiegu stomatologicznego to nie tylko problem zdrowotny, ale też prawny. Najważniejsze to działać szybko – zadbać o leczenie, zgromadzić dowody i skorzystać z przysługujących praw.

Kancelaria Radcy Prawnego dr Tymoteusz Zych w ramach świadczonych usług udzieli pomocy w dochodzeniu Państwa praw w związku z błędem medycznym wskutek braku ekstrakcji zęba.

Zapraszamy do kontaktu pod numerem telefonu 726 003 505.