Radca prawny Tymoteusz Zych mówił o prawach pacjenta w TVP INFO

W zeszłą niedzielę w Centrum Prasowym Foksal dyskutowano nad problemem komunikacji między pacjentem i personelem medycznym. Konferencja dotyczyła również tego, w jaki sposób przekłada się to na jakość opieki zdrowotnej.

Największą uwagę zwrócono na:

  • podstawowe prawo pacjenta do informacji (art. 9. ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta),
  • polepszenie komunikacji między lekarzem a pacjentem,
  • rzetelność otrzymywanych przez pacjenta informacji.

Z prawnego punktu widzenia podkreślano, że dla pacjentów kluczową rolę odgrywa ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. To właśnie ta ustawa wiele zmieniła w podejściu do pacjenta i w określeniu jego uprawnień w służbie zdrowia.

Niestety zauważono również, że często przepisy ustawy stosowane są w sposób formalistyczny. Tworzona jest wtedy bardzo obszerna dokumentacja medyczna, obszerne formularze zgody na zabiegi. Jednocześnie wciąż brakuje podstaw — komunikacji i rzeczywistego zrozumienia tego procesu.

Zachęcamy Państwa do kontaktu z Fundacją Pomocy Ofiarom Błędów Medycznych.

Naszą Fundację tworzą doświadczeni prawnicy, którzy od lat specjalizują się w ochronie praw pacjentów i ich rodzin.

Priorytetem fundacji są działania na rzecz zmian w polskim systemie ochrony zdrowia, tak by stał się on przyjazny pacjentom i sprzyjał tworzeniu atmosfery wzajemnego zaufania. Dlatego organizujemy konferencje, edukujemy, uświadamiamy, a przede wszystkim dążymy do tego, by polskie prawo i orzecznictwo polskich sądów miało na uwadze interes pacjentów i ich rodzin.

Przemysław Pietrzak

Prawnik, członek Rady Dialogu z Młodym Pokoleniem II i III kadencji.

Skontaktuj się z nami!

Zostaw swój telefon, a oddzwonimy do Ciebie, by udzielić pomocy Tobie lub Twoim bliskim.

Kontakt